Aftenvaner til en bedre søvn

Døjer du også med søvnproblemer? Så læs med her, for vi giver dig den perfekte aftenrutine, så du kan få en bedre søvn. Der findes nemlig nogle forskellige ting, som man selv kan gøre for at få en bedre søvn. Det gælder både om til- og fravalg, som du bør tage.

Dette bør du droppe

Noget af det, som du bør undgå lige inden din sengetid, er koffein, alkohol, cigaretter og mad. Koffeinen gør det besværligt for rigtig mange at kunne falde i søvn lige efter, at man har indtaget det. Det gælder specielt kaffe og en form for energidrik, hvor man får masser af energi ved at drikke det. Det kan man i hvert fald få. Derfor bør du aldrig indtage for meget koffein, inden du skal sove. Derudover bør du heller ikke indtage alkohol eller cigaretter inden du skal sove, da det kan have effekt på, hvor tungt og godt du sover. Du har sikkert oplevet af du falder hurtigt i søvn, når du har drukket alkohol, men du vågner sikkert også vildt tidligt igen, eller så har du mange opvågninger om natten. Det giver en dårlig og urolig nattesøvn, og er noget, som vi bliver meget trætte og døsige af.

Det kan også være en ulempe, hvis du har maven fuld af mad, da du lige har spist. Din krop har svært ved at koble fra og sove samtidig med, at den skal nedbryde den mad, som du lige har indtaget. Sørg derfor for, at du seneste spiser 1-2 timer inden du skal sove for at få det bedste resultat.

Tilføj dette til din rutine

En god ting at gøre om aften er at træne, så du får brug den energi, som du end måtte have sidst på dagen. Hvis du ikke har meget energi om aften, kan det være, at du bør træne midt på dagen. Du kan få træningsudstyr på kinetikshop.dk, som vil kunne bidrage til en sundere hverdag. Hvis du stadig oplever, at du har masser af energi, kan du slappe af med lidt meditation. Derudover vil det også hjælpe at gå i seng på samme tidspunkter hver dag, så du ikke hele tiden får ødelagt din døgnrytme. På den måde forvirrer du heller ikke kroppen hele tiden, men den har et nogenlunde fast tidspunkt og et indre ur, som holder stik så meget som muligt.

Dine omgivelser kan også hjælpe dig til en bedre søvn. Din seng skal være optimal for lige netop dig, og så bør du også dæmpe lyset forholdsvis tidligt, så du kan snyde kroppen til den indre ro.

Alt i alt bør du skaffe dig en rolig og fast aftenrutine, så du kan skabe et stille og roligt miljø inden sengetid. Det er vigtigt, ar du holder rutinen, så din krop ikke er forvirret, og så den er bevidst om, hvornår den skal slappe af.